понеделник, 25 октомври 2010 г.

На какви цени се търгуват търговските помещения?


Наемите на главните търговски улици са достигнали своите най-ниски нива от 2002 г. насам, се разбира от доклада на известна агенция за изследвания на пазара . Спадът на годишна база е над 30% за София и близо 43-50% за другите големи градове в България. Според специализираните медии в тази новина може да бъде съзряна една очаквана положителна тенденция – окрупняване на помещенията, удовлетворяващи изискванията и търсене на големи световни марки и съответно по-бързото им стъпване у нас. Това обаче касае основно едрите играчи на пазара.
За сметка на това за хората, останали без работа или преориентирали бизнес интересите си, както и за притежателите на малки и средни помещения, „пазарът” е необходимо условие за реализиране на доходи. По тази причина те остават все още активна страна, която внимателно следи офертите, консултира се с агенти и разумно избира посредници, отдавна позиционирани на имотното поприще, устояли на кризи и резки смени на тенденции.
Потвърждава се факта, че наемите са въпрос на договорка, състояние на пазара и обективни условия, които до голяма степен са управляеми.
Дали наистина маркираните като „ниски нива” наистина са толкова ниски, и ако е така, защо?
Аналитиците на имотния пазар единно излязоха с мнение, че движение нагоре или надолу, все пак означава активност, а не застой. Кризата наложи нови условия, но и нови варианти за разрешаване на казуси. Тя показва, че цената е възможността да дадеш или получиш. Умението за успешно проиграване на картите обаче се състои в няколко ключови условия: информация за пазара, добри агенти, адаптивност.
Вярно е, че в продължение на тенденцията от 2009 и в моловете, и по търговските улици може да се отчете намаление. В същото време обаче се забелязва съществена разлика между наемите в търговските обекти, отворени в периода 2006-2008, и новооткритите центрове. Причината за това е, че в по-старите обекти договорите за наем са подписани преди 2008 година, тоест когато се е работело при други обстоятелства.
Според представители на агенциите за недвижими имоти като цяло условията у нас са относително привлекателни за големите международни марки, които могат да договорят изгодни цени за наем, осигуряващи им успешно развитие в дългосрочен план, а собствениците да си подсигурят една по-дългосрочна приходност.
Най-привлекателни засега остават помещения на главни булеварди и на техни пресечки, като основни фактори са: цена, локация, човекопоток, състояние на търговския обект, близостта на търговци от същия бранш, размера на витрината и други. Засега през периода септември-октомври най-търсени са малките обекти с площ 40 до 100 кв. м.

Какво е положението обаче в средния и нисък сегмент? Най-привлекателни засега остават помещения на главни булеварди и на техни пресечки, като основни фактори са: цена, локация, човекопоток, състояние на търговския обект, близостта на търговци от същия бранш, размера на витрината и други. Засега през периода септември-октомври най-търсени са малките обекти с площ 40 до 100 кв. м.

Какво отчитат различни наблюдатели при отдаването на търговски площи по централните улици на България?
Според "Кушман енд Уекфийлд" (Cushman & Wakefield) пловдивската "Александър Батенберг" и бургаската "Александровска" бележат съществени понижения на цените на наемите на търговски площи. За някои магазини в двата града има спад на 50 %.
Медийни наблюдателите обаче в началото на октомри 2010 г. посочиха като най-атрактивни локации в София: ул. „Граф Игнатиев”, бул. „Витоша”, ул. „Алабин” и „Солунска” в търговската си част, бул. „Патриарх Евтимий”, бул. „Васил Левски” и бул. „Стамболийски”.

Коя е най-скъпата улица в България?
Според запознати столичната „Витошка” остава все още най-скъпият български булевард, макар постепенно да губи от блясъка си. Наемите там са паднали до 55 евро на кв. м месечно. Това е спад с 31% спрямо средното ниво от 80 евро на кв. м, регистрирано преди година. От 2005 г. наемите на “Витошка” вървят надолу почти без прекъсване.
Една от едрите сделки на бул. “Витоша” през т.г. беше дело на испанския гигант “Индитекс”, чийто марки включват “Зара”, “Бершка”, “Масимо Дути” и др. Те наеха голямо помещение на три нива срещу Съдебната палата при наем от 39 евро на кв. метър.

Какво се очаква да се промени на пазара?

Въпреки кризата през 2010 г. беше забелязана обаче доста по-усилена гъвкавост от страна на инвеститорите и наемодателите, които успяваха, макар и трудно, да задържат и повишат заетостта на своите обекти с помощта на различни схеми на заплащане и други допълнителни отстъпки.
Вероятно до края на 2010 година активността в сегмента ще е слаба, но пък оставащите два месеца са насочени към анализ на възможностите и вземане на решения.
Очакванията са постепенно през 2011 г. пазарът да се активизира, като търсенето продължава да се определя от непосредствените нужди на бизнеса, което потвърждава тенденцията, че изискванията на купувачите стават все по-високи, а пазарът – все по-гъвкав.


2 коментара: